vrijdag 31 oktober 2014

#3 Moraliteit en eenzaamheid


Ik wil het deze keer graag hebben over het morele gedrag en de eenzaamheid van de mens . 
Wat is nou eigenlijk moreel en immoreel? Moreel staat voor de mentale kracht van een persoon. Immoreel is als iemand bewust schade toebrengt aan anderen.

In mijn werkveld doen zich veel morele kwesties voor. Bijvoorbeeld ruzie tussen leerlingen of het overtreden van regels. Deze kwesties kunnen ook heel goed in de klas besproken worden. Het lijkt me dan ook heel leuk om dat een keer te gaan doen. Een gesprek over bijvoorbeeld liegen, slaan of elkaar pesten. Ik denk dat de leerlingen hierbij ook veel van elkaar kunnen leren.

Er wordt gezegd dat het gedrag dat kinderen vertonen een spiegel is van het gedrag van de ouders. Ik denk dat de sfeer van de groep of school er ook mee te maken heeft. De school heeft een positief morele sfeer nodig. Dat zal denk ik het morele gedrag van de kinderen goed doen.


Tijdens het college hadden we het ook over alleen zijn VS eenzaamheid.  Is dit hetzelfde?
Ik vind van niet. Ik denk dat eenzaamheid iets negatiefs is en alleen zijn kan ook positief zijn. Ik vind het zelf ook fijn om soms eens alleen te zijn en goed tot mezelf te komen. Het blijkt dat sommige mensen helemaal niet tegen alleen zijn kunnen . Ze willen steeds met anderen in contact zijn. Sommigen slapen dan ook met hun telefoon. Dat gaat voor mij een beetje te ver. Tegenwoordig verwachten mensen ook meer van technologie dan van elkaar. Als ze maar 20 likes op facebook krijgen dan voelen ze zich al alsof ze echt bestaan en gezien worden.


Ik hoop niet dat dit de overhand krijgt en dat technologie belangrijker wordt dan de mens zelf. 

Link; https://www.youtube.com/watch?v=hmWsNNIAuKw 

2 opmerkingen:

  1. Het mooie van jouw blog is dat je verschillende termen noemt die alles te maken hebben met de theorie van Piaget over moreel gedrag. Regels, normen en waarden staan in verband met elkaar. "Moreel gedrag heeft dus te maken met een set van met elkaar samenhangende regels over de manieren waarop wij met elkaar omgaan." Daarin zijn weer verschillende stadia te vinden van:
    - egocentrische fase (4-7 jaar);
    - fase van de beginnende samenwerking (7-10/11 jaar);
    - fase van echte samenwerking (11-12 jaar).

    Misschien goed om je af te vragen in welke fase de cliënt zit en misschien is bepaald gedrag die je beschrijft dan ook te koppelen aan de fase.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed dat je de stof uit de colleges wil gaan toepassen in de praktijk. Om de ruzies met de leerlingen zelf te bespreken, lijkt ook mij een goed plan. Wel moet je rekening houden met welk conflict je klassikaal wil gaan bespreken en of de betrokkenen het goed vinden dat jij het met de hele klas gaat bespreken.
    Het youtube filmpje is een mooie aanvulling op je laatste alinea, het geeft een mooie achtergrondinformatie weer die jouw mening onderbouwt.

    BeantwoordenVerwijderen