maandag 6 oktober 2014

#2 keuzes maken

Hoi allemaal! 

In mijn vorige blog hebben jullie gelezen dat ik het niet altijd makkelijk vind om zelf keuzes te maken. Het college van 2 oktober ging onder andere over keuzes maken. Elke dag moet je wel keuzes maken. De één makkelijker dan de ander. Welke keuzes heb ik vandaag al moeten maken?
- Zal ik hard lopen voor de bus of zal ik de volgende nemen?
- Welk broodje zal ik nemen?
- Zal ik eerst huiswerk maken of eerst iets leuks doen?
- Wat zal ik aandoen vandaag?

Het zullen er vast wel meer zijn.

Tijdens het college gingen we nadenken over keuzes maken. Hebben we eigenlijk wel de vrijheid om keuzes te maken of worden we beïnvloed in onze keuzes? Dat vond ik wel een hele mooie vraag. Ik denk dat je bij veel keuzes wel beïnvloed wordt door andere factoren. Als je bijvoorbeeld eten voor vanavond gaat kopen dan denk je over veel dingen na. Je denk niet zomaar bij jezelf: lasagna! Nee, je gaat eerst nadenken: waar heb ik zin in? Lust de rest het ook wel? Oh nee Pietje vindt dat niet lekker. Dan moet ik weer iets anders kopen voor Pietje. Ik kies wel iets dat iedereen lekker vindt, dat is makkelijker. Waar heb ik nog meer trek in?
Dit zijn al heel veel factoren die een keuze beïnvloeden die je dagelijks moet maken.

Keuzes worden je vaak opgelegd. Vaak ook nog met talloze mogelijkheden. Krijgen kinderen op een basisschool ook wel eens keuzes opgelegd? En moet ik als leerkracht dan de keuzemogelijkheden zoveel mogelijk beperken of juist niet? Ben ik me als toekomstig leerkracht wel bewust van wat ik van de kinderen vraag? Dit zijn vragen waar ik me in de toekomst wel meer mee bezig wil houden. Zelf merk ik namelijk ook hoe moeilijk het soms is om keuzes te maken.


Probeer zo veel mogelijk zelf je keuzes te maken en wees je bewust van de keuzes die je anderen oplegt. 

Link: keuzes maken 

2 opmerkingen:

  1. Raar eigenlijk he, hoeveel keuzes je op een dag maakt. Zoveel ook onbewust of zonder er echt bij stil te staan. Mooi om te zien dat het college je aan het denken heeft gezet over het maken van keuzes. Ook met betrekking tot je toekomstige werk!

    Blogse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen hoe je een ander bewust kan maken van het feit hoeveel keuzes je maakt bij kleine dagelijkse dingen. Daarbij denk ik dat het aanbod in deze maatschappij (van supermarkt tot opleindingen tot zorgverzekering) zo groot is geworden dat het maken van keuzes alleen maar moeilijker wordt. Mooi om te zien hoe je hier zelf bewust van wilt worden in jouw werkveld met betrekking tot de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen