vrijdag 31 oktober 2014

#4 Laatste college, laatste blog

Dit is alweer mijn laatste blog over de colleges van Maatschappelijk mediabewust.
In dit college mochten we onze mobiel en tablet niet aan hebben. Dit was al heel lastig, vooral omdat ik mijn mobiel op tafel had liggen, maar het is uiteindelijk toch gelukt. 

Volgens Douglass Rushkoff leven we in een aandachts-economie. Steeds als onze mobiel trilt, krijgen we een prikkel die ervoor zorgt dat we snel onze mobiel pakken. Dit komt mij wel erg bekent voor. Ik heb mijn mobiel eigenlijk altijd wel bij de hand en als er dan een pingeltje of een trilling komt dan ben ik snel geneigd om erop te kijken. Je weet maar nooit hoe belangrijk het kan zijn. 9 van de 10 keer is het niet belangrijk, maargoed.
Is technologie nou wel of niet goed?

We hadden het erover dat er altijd wel conspiratie nodig is. Dit betekent dat je samen moet ademhalen om tot een goed product te komen. Je kan namelijk niet alles overleggen via de telefoon. Het is veel makkelijker en sneller om fysiek samen te zijn.

Mijn docent kwam met een ethisch dilemma. Hij vertelde dat er een test komt waarop je kunt zien hoe groot de kans is dat je een baby krijgt met een beperking. Ik schrok hier best wel van. Ik dacht bij mezelf: wil ik dat wel weten? Mag een kind dat een beperking heeft niet op de wereld komen? Wordt hem/haar geen leven meer gegund in de toekomst? Ik vond dit erg lastig. Van mij hoeft die test niet te komen. Ik zal altijd van mijn kind houden, ook al heeft het een beperking. En ik denk dat kinderen met een beperking ook gewoon een prettig leven kunnen hebben.


Op een gegeven moment ontstaat er Singularity. Dat is het moment waarop de kunstmatige intelligentie de menselijke intelligentie overstijgt. Ik denk dat dit ook echt de toekomt wordt. Ik weet alleen niet of ik het fijn moet vinden of niet. Ik vind het soms nog erg eng dat een apparaat meer weet dan de mens zelf. En is hoeverre is het te vertrouwen? Zijn we dan nog wel de bestuurder van ons eigen leven, of worden we de passagier?

Link: https://www.youtube.com/watch?v=1uIzS1uCOcE

3 opmerkingen:

  1. Het stukje dat gaat over een test die op de markt komt waarmee je kunt chekken of je kind op de wereld komt met een beperking is erg mooi omschreven. Er zijn zo veel mensen op de wereld die leven met een beperking en tegelijkertijd een fantastisch leven hebben.
    Vroeger waren er niet veel mensen met een beperking. Misschien moeten we eens kijken hoe het komt dat dit nu wel het geval is.

    Groeten Tjeerd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze Minor heeft, denk ik, tot doel om de digitale geletterdheid van de deelnemers te vergroten. "Het vermogen digitale informatie en communicatie verstandig te gebruiken en de gevolgen daarvan kritisch te beoordelen" (SLO 2014). Ook in jouw blogs klinkt een positieve, kritische houding tav het gebruik van digitale middelen bij jezelf en je omgeving. Volgens mij zijn we op de goede weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms heb ik ook het idee dat wij de trekpop zijn van de samenleving, en meer specifiek te zijn, van de media. Maar, is dit ook zo? Of vinden wij zelf het fijn om de trekpop te zijn? Ik denk dat de mensen achter deze uitvindingen de mens goed kennen. Ze weten bijvoorbeeld dat mensen elkaar nodig hebben, ze weten dat mensen nieuwsgierig zijn, ze weten dat mensen vaak voor de makkelijkste weg kiezen etc. Dus komen ze met uitvindingen die al deze menselijke behoeftes vervullen.

    Dus ze hebben inderdaad een bepaalde invloed op de manier hoe wij omgaan met social media. Maar ze dwingen ons eigenlijk niet. Dus om een antwoord te geven op jouw vraag of technologie goed is of niet, ik zou zeggen dat technologie goed is, en dat de manier hoe wij kiezen om met technologie om te gaan meestal slecht is. We kunnen gebruik maken van al de gelegenheden die de media ons biedt, waarom zouden we het niet doen? We moeten het alleen maar op de juiste manier doen. Wanneer doe je het nou op de juiste manier? Als je de mooie dingen die het leven ons biedt niet verwaarloosd. Het zou heel leuk zijn als wij een balans kunnen vinden tussen het gebruiken van wat de media ons biedt: facebook, whatsapp, viber etc, en wat het leven ons biedt: familie, vrienden, natuur, liefde etc.
    Ik zou zeggen: wees bewust van hoe je met social media omgaat.

    BeantwoordenVerwijderen